eLearning
Verkko-opiskelulla tarkoitetaan
- tietoverkkojen välityksellä tapahtuvaa opetusta, jossa opettaja ja
opiskelija voivat yhdessä
- keskustella
- kysyä kysymyksiä
- ratkoa ongelmia
- tuottaa tietoa
- jakaa materiaaleja
- hoita hallinnollisia asioita.
- pelkät sähköpostilistat, luentomateriaalien jako tai hallinnollisten
asioiden ilmoitukset verkkosivuilla eivät täytä verkko-opiskelun tunnus-
merkkejä
Mitä verkko-opetuksen tarjoaminen vaatii?
Oppimisympäristö tuottajan näkökulmasta
Oppimateriaali eri muodoissaan on oltava verkossa
saatavilla. Aineistojen lisäksi tarvitaan mm.
- verkossa olevat palvelimet ja palvelinohjelmistot
- oppimisalusta
- tietoliikenneyhteydet
- varmistukset
- aineiston ylläpitojärjestelmä
Verkko-opiskelussa opiskelijaa ei saa jättää yksin! Opintojen
ohjaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Mitä verkko-opiskelu edellyttää?
Oppimisympäristö opiskelijan näkökulmasta
Opiskelijan käytettävissä tulee olla
- Internetin käyttömahdollisuus (tietokone, selain ja tietoliikenneyhteys)
- tekstinkäsittely- ja mielellään myös taulukkolaskentaohjelma
harjoitusten tekemiseen ja palautteen antamiseen
- PowerPoint-esitysten katselun mahdollistava ohjelmisto, esimerkiksi joku
seuraavista:
- Microsoft Officeen sisältyvä Power Point
- OpenOfficen Esitys (veloituksetta verkosta)
- PPviewer (veloituksetta verkosta)
- Acrobat Reader-ohjelma (verkosta ilmaiseksi)
VERKKO-OPISKELUN ETUJA
"On halvempaa, nopeampaa ja turvallisempaa siirtää 80 kiloa tietoa, kuin
80 kiloa opiskelija ja opintojen ohjaajaa!"
- vapaus opiskeluajan ja -paikan suhteen, ei lukujärjestyksen sidonnaisuuksia
- sekä opiskelija että ohjaaja voivat entistä vapaammin suunnitella
ajankäyttöään
- opiskelija voi tehdä varsinaista oppimistyötään silloin, kun se hänelle
parhaiten sopii
- ohjaajan ajankäyttö tulee perinteistä kontaktiopetusta joustavammaksi
- henkilökohtainen opintojen ohjaus, ohjaaja "aina" käytettävissä
- opiskelijoiden ja ohjaajan matkakustannukset jäävät pois, tai ainakin
pienenevät merkittävästi. Aikaa ja rahaa säästyy, turvallisuus lisääntyy.
- luokkatilojen puute ei estä kurssin toteuttamista
- ryhmien pieni koko on monesti jonkun kurssin toteuttamisen esteenä,
verkko-opiskelussa tämä haitta poistuu tai ainakin pienenee
- kurssi voidaan järjestää jopa yhdelle henkilölle
- verkko-opiskelu on erinomainen mahdollisuus erikoisryhmille, kuten
liikuntaesteiset tai kuurot
- verkko-opiskelu aktivoi opiskelijaa! edetäkseen opinnoissa opiskelijan
on osallistuttava aktiivisesti, pelkkä läsnäolo luokassa ei enää riitä.
- erillisiä oppikirjoja ei yleensä tarvita. merkittäviä kustannussäästöjä.
- oppimateriaalin kopiointitarve vähenee tai loppuu. Luennot ovat aina verkossa saatavilla.
- opiskeluaineisto on, tuottajasta riippuen, aina ajan tasalla.
OPINTOJEN OHJAUS
Verkko-opinnoissaan opiskelija voi edetä melko vapaasti omaan tahtiinsa ja
työskennellä silloin, kun hänelle parhaiten sopii. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita, että hän olisi oppimistyössään yksin.
Opintojen ohjaajan tulee olla opiskelijan käytettävissä "aina" , tietenkin
tiettyjen työaika- ja muiden rajoitusten puitteissa.
Ohjaajan keskeiset roolit ovat
- opiskelijaryhmän johtaja ja suunnannäyttäjä
- jokaisen opiskelijan henkilökohtainen ohjaaja ja avustaja
- harjoitusten ja tehtävien arvioija
- opintojen etenemisen seuraaja ja valvoja
Käytäntö on osoittanut, että verkko-opiskelussa ohjaustyö on selvästi
henkilökohtaisempaa ja läheisempää, kuin perinteisessä luokkaopetuksessa.
Johtuneeko siitä, että opiskelijan ei tarvitse tuntea "Olenko tyhmä, jos
tällaista kysyn" -pelkoa?
Verkko-opiskelun ohjaamiseen ovat myös DidaNetin palvelut käytettävissä
- etäopiskelussa
- kontaktiopetuksena
- edellisen yhdistelmänä
|